38 °C by pozbyć się napięć, bólów karku, krzyża i mięśni

Myśląc o kąpieli zawsze przychodzi nam na myśl relaks, odprężenie i odpoczynek. Pół godziny spędzone w wannie może sprawić wiele dobrego. Warto jednak sprawdzić, jaka kąpiel przyniesie nam oczekiwane korzyści.

Łazienkę znaleźć można w każdym domu. Trochę gorzej może być z wanną, ponieważ wielu z nas zmieniło staromodne wanny na nowoczesne prysznice, a szkoda, bo kąpiel w wannie niejeden lekarz mógłby zapisać nam na receptę.

 

Dawniej kąpiel była rytuałem. Łaźnie znajdowały się w dużych miastach, a spotkania w nich były elementem popołudniowych chwil relaksu. Kąpiel była częścią zabiegów pielęgnacyjnych, ale też… zdrowotnych. Dziś często o tym zapominamy i nie korzystamy z leczniczych właściwości wody.



Tymczasem kąpiel może nam przynieść wiele korzyści i rozwiązać nasze problemy zdrowotne: poprawić krążenie, zrelaksować lub dodać energii. Wystarczy dopilnować, by woda w wannie miała odpowiednią temperaturę.



Aby przygotować taka kąpiel potrzebujemy: wanny, termometru wannowego (do nabycia w większości sklepów ze sprzętem gospodarstwa domowego), naczynia na gorącą wodę (najlepszy będzie dzban) oraz kilku rodzajów olejków aromatycznych (w zależności od efektu, jaki chcemy osiągnąć), a także… czasu. Taką kąpiel najlepiej zafundować sobie zaraz po przyjściu z pracy lub wieczorem, kiedy będziemy pewni, że nikt nie będzie nam przeszkadzał.



Na kąpiel potrzebujemy ok. 20 minut. Nie powinna trwać ona dłużej z dwóch powodów. Po pierwsze dłuższe przebywanie w wodzie może wysuszyć nam skórę (przed wejściem do wanny warto natrzeć ciało oliwą z oliwek). Po drugie stygnąca woda pozbawia nas efektów, jakie uzyskaliśmy dzięki kąpieli we właściwej temperaturze.



18 °C Zastrzyk energii

W takiej temperaturze krew zaczyna krążyć szybciej. Wystarczy zanurzyć się w chłodnej wodzie na ok. 3-4 minuty. Taki czas wystarczy, by ciało poczuło efekt zabiegu i napełniło się potrzebną do życia energią. Do wanny warto dodać olejku eterycznego cytryny lub bergamotki, a jeśli akurat olejku nie mamy pod ręką, możemy dodać do wody świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub grejpfruta. Po kąpieli warto energicznie wytrzeć ciało ręcznikiem, aby poprawić swoje krążenie. Tę kąpiel warto wziąć rano, kiedy


czujemy, że nie mamy siły, by rozpocząć dzień. A jeśli nie mamy wanny? Wówczas musi nam wystarczyć krótki, zimny prysznic. To jednak nie to samo.



30 °C Na zmęczenie

Ta dziesięciominutowa kąpiel sprawi, że zmęczenie i stres natychmiast ustąpią. W tej temperaturze pozbędziemy się także skurczów brzucha, a także uczucia ciężkich stóp. Woda w wannie powinna być letnia. Jeśli zaczyna zbytnio się wyziębiać, powinniśmy dolać do niej gorącej wody (wcześniej przygotowanej i stojącej w dzbanie przy wannie). Do tak przygotowanej wody warto dorzucić garść morskiej soli gruboziarnistej. Można też dodać ulubionego zapachu olejku eterycznego – w tej roli dobrze sprawdza się np. zapach sosny.



36 °C Na dobry sen

Temperatura wody równa temperaturze ciała sprawia, że nasz organizm nie musi dokonywać żadnego wysiłku adaptacyjnego. Taką kąpiel dobrze jest brać tuż przed snem, aby odprężyć i uspokoić organizm. Nie powinna trwać ona dłużej niż 15 minut. Aby spotęgować efekt terapeutyczny, do wody warto dolać olejków zapachowych, które mają charakter relaksujący – lawenda, rumianek, melisa czy zielona herbata będą najodpowiedniejsze w tej roli.



38 °C Likwiduje napięcia

Do takiej temperatury wody dochodzi się stopniowo, zaczynając od kąpieli w wodzie o temperaturze 36 °C i dolewając do niej stopniowo wcześniej przygotowanej gorącej wody. Wody dolewa się mniej więcej co dwie minuty, pilnując, by nie zanurzyć barków i klatki piersiowej. Kąpiel w takiej wodzie pozwoli nam pozbyć się napięć, bólów karku, krzyża i mięśni. Nie powinna trwać ona dłużej niż 10 minut. Jeśli czujemy intensywny ból mięśni, warto do wody dorzucić… dwie tabletki aspiryny.

Po każdej kąpieli należy delikatnie wmasować w ciało oliwkę lub balsam nawilżający i położyć się na ok. 10 minut z nogami uniesionymi ku górze, aby bicie serca miało szansę wyrównać swój rytm.

 

Źródło: www.fitness.wp.pl

 

 

Wróć