Zdrowe Jedzenie: Awokado

Zdrowy i aktywny styl życia to także odpowiednia dieta. Rozpoczynamy nowy poniedziałkowy cykl w ramach 6weidera.pl - Zdrowe Jedzenie.

Awokado

Co tydzień przedstawimy nowy składnik pożywienia, który jest cennym źródłem witamin a przy okazji miło połechta kubki smakowe. Na początek - Awokado.

 

Historia awokado

 

Persea americana lub po prostu awokado jest wiecznie zielonym drzewem należącym do rodziny wawrzynowatych. Najstarsze dowody (datowane na około 10.000 lat pne) na stosowanie awokado znaleziono w jaskini, która znajduje się w Coxcatlán w Puebla (Meksyk). Drzewa awokado mają także długą historię uprawy w Ameryce Środkowej i Południowej.

 

Dzban do wody w kształcie awokado pochodzący najprawdopodobniej z 900 roku naszej ery odkryty w mieście Chan Chan (okres przed Inkami).

 

Najstarsze znane pisemne wzmianki o awokado w Europie umieścił Martín Fernández de Enciso (żyjący w latach 1470 - 1528) w 1518 lub 1519 w swojej książce "De Geographia Suma De Que Trata Todas Las Partidas Y Provincias Del Mundo.

 

Pierwsza pisemna wzmianka w języku angielskim słowa "avocado" miała miejsce w 1696 roku w Indeksie Roślin Jamajskich opracowanym przez Hansa Sloane. W 1750 roku roślina pojawiła się w Indonezji, w 1809 roku dotarła do Brazylii. Na Bliskim Wschodzie pojawiła się w 1908 roku a w Republice Południowej Afryki i Australii dopiero pod koniec 19 wieku.

 

Zalety awokado

 

Miąższ owocu awokado jest znakomitym źródłem witaminy E, potasu, magnezu, witaminy C oraz witamin z grupy B: B2 i B6. Witaminy C oraz E są przeciwutleniaczami i dlatego mogą zapobiegać zmianom nowotowrowym. Potas z kolei pomaga kontrolować ciśnienie krwi, zapewnia regularny stan pracy serca i ma korzystny wpływ na układ nerwowy. Ponadto brak potasu może prowadzić do depresji oraz wyczerpania.

 

Awokado, podobnie jak oliwa z oliwek, zawiera


dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Z tego też względu jest jednym ze znakomitych produktów spożywczych pomagających obiżyć poziom złego cholesterolu we krwi.

 

Tak więc ilość dolegliwości jakie można pokonać spożywając awokado jest niezmiernie długa jednak należy też uważać na kalorie. Pojedynczy owoc dostarcza 400 kcal.

 

Przepisy

 

Połączenie mango i awokado - pycha. Foto: www.contrarycook.com

 

Rolowane awokado

 

Fajne i kremowe połączenie schłodzone mango i awokado w połączeniu z pachnącą bazylią, rzeżuchą lub sałatą z dodatkiem sosów sprawia, że jest to świetna i zdrowa przekąska.

Rolowane awokado

Składniki:

  • Awokado
  • Mango
  • 3 listki świeżej bazylii
  • Papier ryżowy
  • Sos migdałowy lub Chili
  • Rzeżucha lub sałata
  • Kurczak wędzony lub gotowana pierś z kurczaka 

 

Pokrój kawałek mango i awokado w cienkie paski, wymieszaj razem i dodaj trzy świeże liście bazylii.

 

To wszystko połóż (po namoczeniu) na arkuszu papieru ryżowego obłożonego rzeżuchą lub sałatą. Możesz dodać również wędzonego kurczaka (bez skórki!) lub pokrojoną w plasterki i ugotowaną na parze pierś z kurczaka. Całość polej odrobiną sosu migdałowego a jeśli nie lubisz - równie dobry jest słodki sos chilli.

 

Na koniec wystarczy zrolować i gotowe - smaczne, zdrowe i pożywne danie.

 

 

Wróć