Cenny błonnik

Pozbawiony jest witamin, minerałów, białek czy węglowodanów. W ogóle go nie trawisz. A jednak trudno być zdrowym, gdy brakuje go w diecie.

Cenny błonnik

Pewnie wiesz, że wspomaga odchudzanie. Ale nie tylko dlatego jest ci potrzebny. Jego niezwykłe właściwości powodują, że pomaga uniknąć wielu groźnych chorób, np. nadciśnienia, a nawet nowotworów. Są dwa podstawowe rodzaje błonnika. Rozpuszczalny - znajduje się w miąższu owoców i warzyw, owsie, jęczmieniu. Zmienia się w kleisty żel, który wyściela ściany żołądka i jelit. Ponadto wiąże glukozę, tłuszcz i cholesterol, przez co ogranicza przechodzenie ich do krwi. Nierozpuszczalny - jak szczotka wymiata z jelit niestrawione resztki. Znajduje się w osłonkach ziaren (strączkowe, brązowy ryż, chleb razowy, skórki owoców, otręby), zdrewniałych włóknach warzyw (kalarepy, selera).


Jedz go na zdrowie

Dziennie powinno się zjadać 25-40 g błonnika. Tymczasem przeciętny Polak dostarcza organizmowi zaledwie ok. 15 g na dobę. To za mało. Jest bowiem kilka ważnych powodów, dla których warto zwiększyć ilość tego składnika w swojej diecie:


  • Utrzymuje smukłą sylwetkę
    Błonnik pęcznieje w żołądku, rozpycha jego ściany, co daje uczucie pełności. Zapobiega to objadaniu się, którego konsekwencją jest groźna dla zdrowia otyłość. Ta właściwość błonnika ułatwia też utratę nadprogramowych kilogramów. Wypełniając żołądek, nie dostarcza jednocześnie kalorii.
  • Obniża poziom cholesterolu
    Wyłapuje i usuwa kwasy żółciowe, z których wątroba może wyprodukować nadmiar cholesterolu. Jeśli jest ich mało, poziom cholesterolu się zmniejsza.
  • Stabilizuje


    stężenie cukru

    Obniża i spowalnia wchłanianie cukru do krwi. Dzięki temu trzustka produkująca insulinę (przenosi cukier, czyli źródło energii, do komórek) nie musi pracować ponad siły, co upośledza jej funkcjonowanie i zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2.

  • Likwiduje zaparcia
    Błonnik reguluje pracę przewodu pokarmowego. Pobudza ruchy robaczkowe jelit, co zapewnia regularne wypróżnienia.
  • Chroni przed rakiem 
    Dieta bogata w błonnik pomaga usuwać z organizmu toksyny, metale ciężkie, a nawet substancje rakotwórcze (np. azotyny). Poza tym zalegające w jelicie grubym resztki pokarmowe gniją, tworząc bardzo dobre warunki do rozwoju komórkom nowotworowym oraz stanom zapalnym. Błonnik chroni cię więc przed rakiem i wrzodziejącym zapaleniem jelit.

 

Zboża:

  • otręby pszenne 42,4 g
  • muesli z rodzynkami 9,7 g
  • ryż brązowy 8,7 g
  • chleb pełnoziarnisty 6,1 g
  • kasza gryczana 5,9 g
  • chleb graham 5,0 g

Owoce:

  • suszone śliwki 16,1 g
  • suszone figi 12,9 g
  • orzechy laskowe 8,9 g
  • porzeczki czerwone 7,7 g
  • maliny 6,7 g 

Warzywa:

  • fasola czerwona 25,0 g
  • fasola biała 15,7 g
  • groch 15,0 g
  • groszek zielony 6,0 g
  • brukselka 5,4 g
  • kalafior 2,4 g

 

Źródło: Jolanta Dyjecińska, Magazyn Naj

Magazyn Naj

Wróć